Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Jean Dubuffet (1901-1985 )


Legendary

Önerilen İletiler

86687327.jpg

 

Jean Dubuffet (1901-1985 )

Le Havre da şarap ticareti yapan bir ailenin oğlu olarak dünyaya geldi. Onbeş yaşında doğduğu kentte sanat eğitimi almaya başlayan delikanlı 1918 te Paris e geçti. Burada sanatçı olmak isteyip istemediğinden kuşkuya düşünce, edebiyata ve müziğe yöneldi. 1924 sıralarında sanatsal girişimlerinin tümünü bırakarak Buenos Aires e gitti ve burada teknik ressam olarak iş buldu. Bundan bir yıl sonra da babasının işinde çalışmaya başladı. 1927 de Paulette Bret ile evlendi (1936 daboşandı; 1937 de Emilie Carlu ile ikinci evliliğini yaptı) ve bundan üç yıl sonra Paris-Berey de kendi şarap mağazasını açtı.

 

71898496.jpg

 

1942 den Sonra: Ressam 1933/34 sıralarında bir kez daha ressamlığı deneyen Dubuffet, bu çabalarında uzun süre diretmedi. İkinci Dünya Savaşında ordunun rasathanesine atandıysa da, disiplinsizliği yüzünden birkaç ay sonra ordudan çıkarıldı. 1942 de üçüncü kez ressamlığı denemeye karar verdi. Bunu izleyen zamanda bilinçli olarak naif tuttuğu bir stilde savaş yıllarının Paris manzaralarıyla metro ve kırsal alandaki insan resimleri ortaya çıktı.

 

Dubuffet biçimi ve resmin süjesini en önemli ayrıntılarına indirgedi. Ren Drouin 1944 te Paris te ilk defa Dubuffet nin yapıtlarını içeren bir sergi açtı.

 

68543492.jpg

 

1946 dan Sonra: Malzeme Çeşitliliği Dubuffet 1946 da alçı, tutkal ve macundan oluşan ve sonradan üzerlerini karaladığı ya da kazıdığı bir karışım olan Hautes Pâte denemeye girişti. Başkaları yanısıra bu teknikle saldırgan erkekliğin ironik bir biçimde gözler önüne serildiği İktidar Hırsı (1946) adlı tablosunu ve Paris sosyetesi mensuplarına ilişkin bir portre dizisini (1946/47) gerçekleştirdi. Sandıklarından daha güzeller adlı müstehzi başlık altında yaptığı kaba görünüşlü tablolarında, portresini yaptığı kimseleri fizyonomik olarak benzetmekten çok, sözkonusu insanı kişisel bir biçimde yorumlamaya önem veriyordu ressam.

 

Dubuffet tablolarının oluşum süreci üzerinde etkili olmasını istediği kum, cam ve çakıltaşı gibi malzemelerle çalışıyordu. Güzellik ve çirkinlik gibi kriterleri reddediyordu. Ona göre sanatsal dürtü sanat eserinin kusursuz ham (işlenmemiş) haliyle kendini belli etmeliydi. İlgisi, sonradan Art brut (Kaba Sanat) adını verdiği sanat türüne yönelikti.

 

1950: Kadın Bedenleri Cezayir de Sahara ya yaptığı birkaç yolculuk Dubuffet nin 40 lı yılların sonundaki süjelerine damgasını vurmuştur. Daha çok manzara resimlerine yöneldi. Bu arada sanatçı olarak başarıyı yakalamış olan ressam, 1950 de yaptığı Kadın Vücutları adlı serisiyle tartışmalara yolaçtı. İdealize nü leri kadın vücudunun ve kadın ruhunun acımasız analiziyle karşı karşıya getirdi. Birçok eleştirmen bu çalışmaları bir kışkırtma ve kadınlığı rencide edici olarak değerlendirdi. 1953 te kelebek kanatlarından yaptığı resim serisi Dubuffet nin yorulmaksızın sanatına uygulayabileceği yeni malzeme ve yöntemler arayışı içinde olduğunun kanıtıdır. 50 li yılların ortasında yaptığı Tableaux d assemblage adlı yapıtı için boyadığı bir kanvası ufak ufak kesip yeniden monte etti.

 

97669993.jpg

 

1962 den Sonra: Hourloupe 1962 yılında New York Museum of Modern Art ta (Çağdaş Sanat Müzesi) Dubuffet için retrospektif bir sergi düzenlendi. Sanatçı aynı yıl içinde yaptığı bir telefon görüşmesi esnasında sanatında yeni bir yönelime girdi. Farkında olmadan kırmızı ve mavi bir tükenmez kalemle bir kağıt parçasına bazı şekiller karaladı. Hourloupe adını verdiği bu yaratıklar bundan sonraki oniki yıl içinde karakalem, tablo, yontu ve mimari yapıtlarına egemen oldu.

 

Dubuffet 1969 yılında Paris yakınlarında Périgny de bir arsa alarak burada iç dekoru baştan başa Hourloupe resim dünyasından örneklerle döşenmiş olan anıtsal, üzerinden geçilebilen, plastikten Villa Falbala yı yaptı. New York Guggenheim Müzesinde tasarlanan bir retrospektif sergi için Dubuffet 1973 te Coucou Bazar adlı danslı-müzikli tiyatro ile işbirliği yaparak Hourloupe u sahneye uyarladı. Dansçılar yaklaşık 100 tane figürü arasında duruyorlardı.

 

1976 dan Sonra: Geç Dönem Yapıtı Dubuffet 70 li yılların ortasında Hourloupe tan vazgeçerek bir dizi renkli kurukalemle karaladığı resme yöneldi. Bellek Tiyatrosu adlı yapıtlarında 1976 dan sonra ayrı ayrı çalışmalarını büyük boyutlu kolajlar halinde birleştirdi.

 

43744528.jpg

 

80 yaşına yaklaşmış olan sanatçı, Sırt ağrılarının giderek şiddetlenmesi üzerine, oturduğu yerden yapabileceği yeni kolaj yöntemleri arayışı içersine girdi. 1984 te Mires adlı Soyut resim dizisiyle Fransa yı Venedik Bienalinde temsil etti. 83 yaşındaki sanatçı ondan bir yıl sonra Paris te hayata gözlerini kapadı.

Yüzyılın 100 Ressamı

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.