Φ Aries Gönderi tarihi: 28 Ekim , 2009 Paylaş Gönderi tarihi: 28 Ekim , 2009 Alessandro Algardi (1595-1654) 17. yüzyılda Bernini den sonra barok üslupta yapıt veren en önemli Romalı heykelci. Lodovico Carracci den ders aldı. Mantova da kısa bir çalışma döneminin (1622) ardından Roma ya geçerek (1625) S. Silvestroal Quirinale nin alçı süslemelerini gerçekleştirdi ve klasik heykel onarımcılığında belirli bir başarı kazandı. Kardinal Milli nin (ö. 1629) Sta. Maria del Popolo daki anıtı, S. Marcello al Corso daki Frangipani anıtı ve Kardinal Laudivio Zacchia nın büstü (Berlin) ile portre-büst alanında Bernini nin başlıca rakibi haline geldi. Bernini nin dinamizminden, kişilik betimlemesinde gösterdiği canlılıktan yoksun olan Algardi nin portre-büstleri ağırbaşlı ve gerçekçi görünümleriyle övgü topladı. Innocentius un 1644 te papa seçilmesinden sonra, Algardi papalık çevresinde Bernini den daha üstün bir konuma geldi. En ünlü yapıtlarından bazılarını bu tarihten sonra verdi. Bu yapıtları arasında günümüz de Palazzo dei Conservatori de bulunan oturan Papa heykeli ile (1645) yanılsamacı kabartmanın gelişmesinde ve yaygınlaşmasında etkili olan San Pietro Bazilikası ndaki Attila ile Papa Leo nun Karşılaşması adlı anıtsal mermer kabartma (1646-53) sayılabilir. Gene bu dönemde Doria Pamhili Villası nı ve Vatikan da Cortile di S. Damaso daki bir çeşmenin düzenlemesini yaptı. Algardi nin üslubu Bernini ninkine oranla daha az coşkulu ve daha az resimseldir. San Pietro Bazilikası ndaki Papa XI. Leo nun mezarı (1634-52) ve Bologna daki S. Paolo Kilisesi nin ana altarı gibi barok özellikleri en iyi yansıtan yapıtlarında bile Antik Çağın dizginleyici etkisi güçlü bir biçimde duyulur. A.B. Bernini den üç yıl önce dünyaya gelen Alessandro Algardi klasik üsluba bağlı kalmış ve Bernini nin büyük rakibi ve muarızı olmuştur. Hernekadar Bernini ye karşı çıkmışsa da en ünlü eserleri olan Papa X. Innocent ın heykelinde (1645, Roma, Palazzo del Conservatori) ve S. Pietro daki Papa I. Leo ve Atilla nın karşılaşmalarını tasvir eden büyük kabartmada (1646-53, S. Pletro, Roma) Bernini nin eserlerinden etkilendiği de bir gerçektir. Büst portrelerinde modelin karakterinin son derece keskin bir gözle incelendiği dikkati çeker. En ünlü portrelerinden biri Roma, Doria Galerisi nde bulunan Donna Olimphia Maidalchini nin mermer büstüdür (1650). Burada klasik üslup savunucusu olduğunu iddia eden Algardi, Papa nın yengesi, kudretli Donna Olimphia nın başını örten şalı, tam bir Barok sanatçı gibi hareketlendirip adeta rüzgârla şişirmiş, böylece arkasından Papessa diye bahsedilen devrin bu önemli kadınının başını da daha iyi belirtmiştir. Avrupa Sanatı, Nurhan Atasoy Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.