Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

TRABZON DAN TANRIÇA GELDİ BAĞRIMI DELDİ GEÇTİ


mgmutevazi7

Önerilen İletiler

Troya ve etrafta dolaşan yitik kadınları… İlk önce Sartre’nin uygulaması metinsel anlamda yönetmen Mehmet Atay’ın da dediği gibi heyecan verici. Ancak sahnede yaşananlar için aynı şeyleri söylemek zorlama olur düşüncesindeyim. Modern uyarlamaların sahneleme süreci başlı başına bir sorundur. Kıyafetler, dönem tavırları, dekor vs. İşte bu noktada hazırlık sürecini yeterinde uzun tutmadığını görüyoruz oyunda. Neden acaba teker teker ele aldığımız oyunculuklar kendilerini oyunun değil yönetmenin büyüsüne kapılmış birer fotoğraf karesi görünümündeydi başından sonuna kadar tüm sahnelerde? Mutlaka dönem oyunculuğunun etkileri var ancak, oyuncunun genellikle gerektirdiği, sonuna kadar devam ettirdiği anlayıştan yola çıkarak söylemek gerekir ki, yönetmenin dramaturgi çalışması, yani metni sahneye aktarmasında geliştirdiği, var ettiği buluşlar oyunun başında heyecan uyandırıyor ve gözlerini sahne üzerinden alamıyor seyirci. Her türlü gösterge bunun yegâne ölçütü. Oyun trajedi ancak bu denli trajik hale gelmesi tam açlıktan süzgün birinin ağaçtan gizlice kopardığı ve tam ısıracakken içinde, aniden bir kurdun belirerek “ merhaba ancak elma benim başka kapıya” diyerek elmanın kendisine ait olduğunu bilge bir edayla söylemesini getiriyor akla. Bu elma kurdu muhtemelen yönetmen Mehmet Atay. Elma da çaresiz Euripides’ti sanırım. Yetiştiricisi ise C.T. Sartre. Umarım bu betimleme emek everen sanatçı arkadaşları kızdırmaz ama içinde gerçekçi bir ironi barındırıyor.

 

İfade etme zorunluluğu duyduğum yazıma gelince; izleyicilerin ve ben dahil entelektüel kısırlık olarak kabul ettiğim ama iyi niyetli bir yaklaşımla sadece bazılarını ifade etmek istiyorum.

 

Poseidon(Şevki Çapa) golfçu bir karaktere bürünüşü ve bildiğimiz kadarıyla Zeus’un erkek kardeşi, denizlerin hükümdarı? Ortalama bir izleyiciye golfçü bir deniz tanrısını ,yönetmen nasıl ve hangi zorlamayla açıklama ihtiyacı hissetmeyip ilginç bir buluşa imza atmış. Onca buluş arasından yönetmenin tercihine saygımız sonsuz muhakkak…..

Koro Başı (Ekin Öner) oyunculuğuyla her zaman kendini ayrı bir yere koymayı başarmış bir sanatçı. Ancak ifade etmem gerekir ki sesinde duygusallığın her ölçütünü barındırmasına rağmen özellikle ses ölçütünü yükselttikçe tonlama problemi yaşadığını ve sahne üzerinde var ettiği karakterlerin kimi zaman olumsuz bir farklılaşma yaşadığını gözlemlemekteyim.

 

Hakabe (Dilek Güven) önemli bir sahnede bendir enstrümanıyla ritmik vurma hareketlerini ağıtsal naiflikte üzerine dokunurken, sahnede bendir izleyicilerden daha fazla ilgi gördü diyebilirim. Belki yorgunluğundan belki reji isteği ona bendiri kullanması konusunda karar verdiğinde amacının sinek kaydı dokunuşlar yapması onun bir başka ilginç özelliği Troya kraliçesi olmasının getirdiği asalet yada geçici buhran durumuyla açıklayabiliriz. Oğlunu askere gönderen anne psikolojisi dersek, modern uyarlama diyorsak yapılan tahlili abartılı bir tespit saymamalı sayın dostlar.

 

Sahne tasarımda ise yine bir hataya düşülmüş. Günümüzün, evrensel sorunları anlatmaya bugünün göstergeleri ile seyirciye ulaştırmaya çalışırken orijinal metnin aslına sahne tasarımı açısından sadık kalınarak atmosferi kaotik yapısından kurtaracak açık alan anlayışıyla izleyenleri hem figürasyon hem dekor kalabalığından kurtararak oyuncunun ve en başta yazarın amacına seyircilerin gözlemlerini muğlaklaştırmadan daha net ve kestirme bir tavır yaratılabilirdi. Ancak oyunda bunun tam tersini görüyoruz.

 

Hele ki egemen gücü askerlerle verirken askerlerin tavırlarına provalarda yeterince ilgi gösterilmemesi nedeniyle sahne üzerinde her ne kadar figürasyon olmanın getirdiği rahatlıkla olsa da rollerini mıntıka temizliği ruh hali içerisinde gerçekleştirmeleri yine bir reji eksikliğini ortaya koymaktadır.

 

“Akşamları hükmedebileceğimiz tek şey kumanda ve rahatsız olduğumuzda acılarda istediğimiz anda bunları teğet geçebiliyoruz.” Yönetmen yardımcısı Ekin Öner devam ediyor: “Bu sefer tiyatro da seslenen bu acı gerçek, geçemeyeceğimiz, kurtulamayacağınız bir alana sizi hapsediyor. Artık kaçamazsınız.”

 

Maalesef Zeynep hanım özelinde ve oyun genelinde ifade etmem gerekirse oyunun zoraki izlemenin dışında ilk defa oyun bitiminden çok kısa süre önce hızlı adımlarla çıkmak zorunda kaldım. Beni tanıyanlar bilir tüm seyircilerin çıkması ve boş sahnenin toparlanması benim için ayrı bir zevktir.

 

“Her oyun yeni bir adım yeni bir soluk, yeni bir heyecandır ve hep birlikte bizler yanı başınızda olacağız” diyor, M. Fatih Tokgöz oyun broşürünün başında. Oyunda siz bizi yalnız bırakmayın sayın Fatih bey ancak Troya’lı kadınlar ve benzerleri sahnelendikçe sezonu bitirme telaşı ve seyirci sayısının popüler kültürün başarı göstergesi olduğuna aldırmayı yada ortalama izleyicinin ve hatta üst sınırdakilerin bile algılarını emekli eden oyunlarla tek ve yegane kıstas sayan zihniyeti terk etmeniz seyircilerinizin yani bizlerin ilgilerini uzak tutacaktır bu eşsiz sanat türünden hepimizi. Son yıllarda D.T.’de oyun çıkışlarında seyircilerin kendi aralarında eleştirel ve bazen acımasız konuşmalarına çoğu zaman kulak tıkadım, ancak şimdi anlıyorum ki tiyatromuzun, kendiyle hesaplaşmaya ihtiyacı mutlak gerekmekte ve bu ancak halkla bir araya gelerek sorunların ortaya konulmasında ve çözüm üretilerek tek gerçekçi yol özeleştiri mekanizmasını harekete geçirerek sahne sanatının özüne yani insana dönmesini sağlayarak mümkün olacaktır.

 

Yazar: EURIPIDES-(Uyarlayan)JEAN PAUL SARTRE

Çeviri: GÜZİN DİNO

Rejisör: MEHMET ATAY

Reji Yard.: Z. EKİN ÖNER-BİRKAN GÖRGÜN

Dekor: HAKAN DÜNDAR

Kostüm: GÜL EMRE

Müzik: EMİN SERDAR KURUTÇU

Işık Tasarımı: YÜKSEL AYMAZ-NİHAT BAHAR

Dans Düzeni: ALPASLAN KARADUMAN

Oyuncular: HALiL AYAN (Menelaos), ELiF ŞEKER SAKA (Andromakhe), DiLEK GüVEN (Hekabe), BiRKAN GöRGüN (Talthybios), ASLI ARTUK ŞENER (Kassandra), ZEYNEP EKiN ÖNER (Koro Başı), ŞEVKi ÇEPA (Poseidaon), BAŞAK ANAT (Pallas Athene), DUYGU DOKGÖZ (Helene), YİĞİT GÜMÜŞADA (Asker), GiZEM GEN (Koro), DUYGU ERTAN (Koro), AYNUR YILMAZ (Koro)

Süre: 90 DK.

 

 

Hakan Urcu

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.