Φ Yayamaz Kayımca Gönderi tarihi: 19 Ekim , 2008 Paylaş Gönderi tarihi: 19 Ekim , 2008 İstanbul Büyükşehir Belediyesi uygulamaya geçirdiği ve geçireceği projeleri sitesinden açıklamış… http://tkm.ibb.gov.tr/faaliyet/faaliyetOzurlu.aspx Ben yazıyı bu paragrafın devamı tuşuna ekledim okumanız için… ÖZÜRLÜ YAYALAR İÇİN TRAFİK ÇÖZÜMLERİ Sosyal hayatta özürlü vatandaşlarımızın karşılaştıkları zorlukları en aza indirmek için Trafik Müdürlüğü olarak, yetkimiz ve sorumluluk alanımız dahilinde bir takım çalışmalar yürütmekteyiz. İSTANBUL İÇİN ÖNGÖRÜLEN MODEL ÇALIŞMADA YAPILANLAR “Özürlü ve Trafik” projemizde belirtilen hususların hayata geçirilmesi amacıyla; hastanelere, özürlülere hizmet veren dernek ve kuruluşların bulundukları yerlere öncelik verilerek, Okmeydanı Araştırma ve Eğitim Hastanesi önündeki butonlu yaya geçidinde, model çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda şu uygulamalar yapılmıştır: Lütfen devamını okuyunuz. 1- Alçaltılmış Kaldırımlar Tekerlekli sandalye, çocuk arabası ve yürütecin rahat hareket edebilmesi için gereken yerlerde; kaldırımlar alçaltılmış , sıfıra indirilmiş ve kaldırım rampaları yapılmıştır. 2- Kabartma (Hissedilebilir) Kaldırım Yüzeyleri Görme özürlü yayaların; yaya geçitleri, tehlike uyarıları, toplu taşıma duraklarının yerleri gibi yakın çevreleri hakkındaki önemli bilgileri, trafiğin içinde bulunurken öğrenmelerini ve çevrede güvenli şekilde hareket edebilmelerini sağlamak için, kabartılı dokuya sahip hissedilebilir zemin yüzeyleri oluşturulmuştur. 3- Sinyalizasyon Sisteminde Özürlülere Yönelik Olarak Geliştirilen Uygulamalar • İşitilebilir ses, sözlü mesajlar ve titreşimli yüzeyler vasıtasıyla yaya geçit zamanlamasını bildiren Basma Düğmesi – Entegre EYS cihazı kurulmuştur. Özürlü geçişleri de dâhil olmak üzere tüm yaya geçişlerini düzenleyen sistem; sinyal direğine monte edilen bir cihazdır. • Sinyal direğine monte edilen cihaz kutusu içerisinde bir hoparlör bulunmaktadır. Ses, bu sistem kutusu içerisindeki hoparlörden gelmektedir.Böylelikle; sesin yayaya en yakın noktadan, doğrudan ve ayırt edilebilir şekilde gelmesi sağlanmaktadır. Yaya, bu seslendirme sayesinde, yön tayini yapabilmekte ve hangi yaya geçidinde olduğunu öğrenebilmektedir. • EYS sisteminde; görme özürlü yayaların basma düğmesinin yerini bulabilmeleri için, sadece 3 metrelik bir alanda duyulabilen bir yer buldurma sinyali verilmektedir. • Görme özürlü yaya, karşıya geçiş düğmesine bastığı zaman, üzerine basılan düğmenin kumanda ettiği cadde ismini, kavşağın şeklini, faz sürelerini ve bu kavşakta bulunan trafik lâmbaları ile ilgili bilgileri alabilmektedir. • Yayalar için yeşil ışığın yandığını ve dolayısı ile karşıdan karşıya geçilebileceğini bildiren “YÜRÜ” sesli sinyali, konuşan insan sesi olarak verilmektedir. • “YÜRÜ” sesli sinyali; özellikle ileri yaşlardaki kişiler ve işitme yetenekleri azalmış görme özürlü yayalar için titreşimli olarak da verilmektedir. • Tüm ikaz sesleri görme özürlünün rahat işitebileceği şekilde tasarlanmıştır. Cihazın, çevrede gürültü kirliliğine neden olmaması ve insanlara rahatsızlık vermemesi için kendisini, çevre gürültüsünün 5 db kadar üstüne otomotik olarak ayarlama özelliği bulunmaktadır. • Cihazın üzerindeki İstanbul Büyükşehir Belediyesi yazılı alanda, Braille alfabesi ile yazılmış, kavşak numarası ve arıza telefon numara bilgileri yer almaktadır. • Cihazın, dış ortam şartlarına,sert darbe ya da saldırılara karşı son derece dayanıklı olması öngörülmüştür. • Basma düğmesi üzerinde bulunan yön oku ile, özürlü yayanın gideceği istikameti ayarlaması amaçlanmıştır. • Tüm sesli ikazlara Trafik Kontrol Merkezi tarafından müdahale edilebilmektedir. Böylece, seslerin devreye alınması veya devre dışı bırakılması sağlanabilmektedir. 4- Uzaktan Kumandalı Geçiş Özürlü yayalar, geçit düğmesine gitmelerine gerek kalmadan, özel olarak tasarlanmış bir kumanda yardımıyla bulundukları yerden trafik lâmbasını kullanabilirler. Kumanda, özellikle tekerlekli sandalye kullanan özürlüler için faydalı olmaktadır. Kumanda sayesinde bedensel engelli yayaların, yerlerinden ayrılıp, tekrar geçide geri dönmelerine gerek kalmamaktadır. Özürlü yaya, bu sistemin monte edilmiş olduğu yol kavşağına yaklaşırken, cadde bilgileri ve yön bilgileri alıcı (kumanda) cihazına gönderilir. Bu bilgiler, kumanda cihazı üzerindeki hoparlörden işitebileceği gibi, bir kulaklık yardımıyla da bilgilere ulaşılabilir. Görme özürlü yaya, kavşağın bulunduğu köşeye gelip yaya geçidinde geçme pozisyonunu aldığında; radyo mesajı kendisine trafik lâmbalarının hangi durumda bulunduğunu söyler. Bununla birlikte, kendisi de kumanda cihazı üzerindeki düğme ile geçme talebinde bulunabilmektedir. Bu sistem; görme özürlü kişilerin günlük hayatlarının birçok alanında kullanılabildiği gibi, özgürce gezip dolaşmalarını da imkan tanımaktadır. 5- Özürlü yayaların tehlikelerden korunması ve karşıdan karşıya geçişte güvenliklerinin sağlanabilmesi amacıyla uygun yaya geçitlerinin belirlenerek yükseltilmesi planlanmıştır. Yaya geçidinin asfalt kotundan 2 cm yüksekte bulunması ve zemininin renkli olması, sürücülerin yaya geçidini uzaktan fark etmesini sağla yacaktır. Ayrıca asfalt yüzeyinden farklı olan çıkıntılı yüzey, görme özürlülerin konumlarını daha rahat hissetmelerini sağlayacağı gibi, farklı yüzey desenleri ile zengin estetik görünüşe sahiptir. Diğer bir önemli husus; görme özürlülerinin yaya geçit alanlarında düz ilerlemelerini sağlamak ve taşıt trafiğine girmelerini engellemek amacıyla, yükseltmenin gerçekleştirildiği eğimli kısıma asfalt uygulanmasıdır. 6-Yatay İşaretleme Yavaşlama bantları , hızlı gelen sürücüye darbe etkisiyle yavaşlaması yönünde ikazda bulunur, farklı renklerde olması nedeniyle de gözde bir kontrast oluşturarak erken görüş sağlar. Yol boyası üzerindeki cam kürecikler sayesinde, yavaşlama bantlarının gece görünürlülüğü maksimum seviyede olmaktadır. Yine aynı malzeme ile yol üzerine azami hız , yönlendirici oklar , daralan işaretler ve yavaşlamayı sağlayacak bilgiler yazılarak üst düzeyde koruma tedbirleri alınmaktadır. 7-Son Uyarı Asfaltı Sürtünmeyi arttırarak fren mesafesini azaltan “Tyregrip”, asfalt kaplama malzemesi ile ve farklı kontrast renk kullanılarak oluşturulan bir yüzeyle, kesin durması gereken sürücünün, hızının düşürülmesini sağlayan yol bölümüdür. 8- Koruma Korkulukları Görme özürlü kişilerin, farkında olmadan yaya geçidinden önce veya sonra yola inmelerini engellemek amacıyla, koruma korkulukları çekilerek tehlikeli bir şekilde yola inmeleri engellenmektedir. 9-Kılavuz Taşlar Görme özürlülerin, hastahane önündeki telefon kulubelerine ve bunların giriş kapılarına erişimlerinin sorunsuz bir şekilde sağlanması amacıyla, bu bölgelere kılavuz yol yüzeyi düzenlemesi yapılmıştır. DEĞERLENDİRME Okmeydanı SSK Eğitim veAraştırma Hastanesi önünde, özürlü ve trafik projesine göre, yeniden düzenlenen sinyalize kavşakta yapılan gözlemlerde şu hususlar ortaya çıkmıştır: •Bu tür kavşakların sadece özürlülerin hayatlarını kolaylaştırmakla kalmayıp, toplumun her kesiminin kullanabileceği emniyetli ve uygar bir çevrenin oluştuğu görülmüştür. •Özürlülerin hayatlarını kolaylaştırıcı bu tür düzenlemelerde, kendileriyle yapılan deneme çalışmalarında, sistemlerin anlatılıp birkaç defa uygulamalı geçişlerin yapılması neticesinde, özürlülerin, son derece kolay intibak sağladıkları ve özellikle görme özürlü yayaların, dışarıdan destek olmadan karşıdan karşıya geçtiği görülmüştür. •Direkt lokasyonlarında yapılan farklı uygulamalar neticesinde, araçların dur çizgisi önünde beklemeleri sağlanarak, yaya geçidi araç işgallerinin engellendiği görülmüş, bununla birlikte kurallara uymayan sürücüler için, kırmızı ışık ihlalini tespit eden sistemlerin kurulması planlanmıştır. •Yol düzenlemeleri ve yatay işaretlemelerde uygulanan farklı renk kontrastlarının, çevre ve araçların kirli, tozlu olmasından olumsuz etkilendiği görülmüştür. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.