Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

KÜRTLER= KURMACİLER VE ZAZALAR


kaplan-200

Önerilen İletiler

EV Anlamı

 

KURMANCİ:Mal

 

ZAZACA:Keye demek

 

Susuzluk:

 

KURMANCİ :Tî

 

ZAZACA:Teyşan

 

Oğul :

 

KURMANCİ : Kurr

 

ZAZACA:Lac

 

Kapı:

 

KURMANCİ: Derî

 

ZAZACA:Keyber

 

 

Bunun gibi bir biriyle hiç alakası olmayan kelimler nasıl olurda bunlardan biri temel alınıp eğitim verilecek 3-5 bölücünün haricinde kabul eden kaç kişi var araştırın bakalım.

 

PKK ilk çıktığında da 3-5 bölücü diyorlardı 30 yıldır kan gövdeyi götürüyor...

 

DTP = PKK deniyor 2 milyon oy kime veriliyor

 

3-5 kişi 2 milyona mı çıktı...?

 

Ayrıca Kürtçe Türkiye'nin de tanıdığı RESMİ BİR DÜNYA DİLİ

 

mazeret aranacağına, çözümsüzlükten bahsedileceğine,

başka türlü düşünmek gibi bir ihtimalin varolduğunu hatırlatmak isterim

 

saygılar

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

  • Cevaplar 87
  • Tarih
  • Son Cevap

Bu Başlıkta En Çok Gönderenler

PKK ilk çıktığında da 3-5 bölücü diyorlardı 30 yıldır kan gövdeyi götürüyor...

 

DTP = PKK deniyor 2 milyon oy kime veriliyor

 

3-5 kişi 2 milyona mı çıktı...?

 

Ayrıca Kürtçe Türkiye'nin de tanıdığı RESMİ BİR DÜNYA DİLİ

 

mazeret aranacağına, çözümsüzlükten bahsedileceğine,

başka türlü düşünmek gibi bir ihtimalin varolduğunu hatırlatmak isterim

 

saygılar

Sevevgili evdeyokuz kardeş ,Evet ilk zamanlarda 3-5 kişilik çapucuydu, bu güüne gelmelerinin sebebi Basiretsiz ,Satılmış siyasetçilerimizdir.

 

Atatürkten bu yana türkiyenin çıkarlarını düşünen bir lider gelmedi o nedenle dtp ve pkk bu güne geldi.

 

Türkiye Bugün K ırak'a ambargo koysun türkiyedeki şirketlerine el koysun birde cezaları caydırıcı yapsınlar bakalım ne olacak.

O zaman terör nasıl bitme noktasına geliyor göreceksiniz ama nerede o günler.

 

bekliyoru 2. YAKUP CEMİL'i

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

PKK ilk çıktığında da 3-5 bölücü diyorlardı 30 yıldır kan gövdeyi götürüyor...

 

DTP = PKK deniyor 2 milyon oy kime veriliyor

 

3-5 kişi 2 milyona mı çıktı...?

 

Ayrıca Kürtçe Türkiye'nin de tanıdığı RESMİ BİR DÜNYA DİLİ

 

mazeret aranacağına, çözümsüzlükten bahsedileceğine,

başka türlü düşünmek gibi bir ihtimalin varolduğunu hatırlatmak isterim

 

saygılar

 

Kürt Sorunu ..Feodalizm.. konusunu bir daha okumanı tavsiye ederim.

 

Saygılar.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

sayın DogrucuDavut,Zazaların Kürt olmadıgı Zazacanında ıddıa edildigi gibi Kürtcenin bir lehcesi olmadıgı cok kesin kanıtlarla tespit edilmistir,Zazaların Kürt olmadıklarını ıddıa etmeyı Kürtlerin arasına nifak sokmak olartak niteleyenlerin önce ait oldukları milliyet hakkında saglıklı bilgiere sahip olmaları gerekır bu bilgilere sahip olmayanlar hem kendi milliyetlerini ınkar etmekle kalmaz aynı zamanda bilgi sahibi olmadıkları ıcın asıl bölücülere hizmet vermis olurlar.

 

Zazalar yerlesık olarak yogunlukla Tunceli,Bingöl,kısmen Erzincan ve Sıvas,Urfa-Siverek,Mardin arasına serpiltilmis olarak,Diyarbakır merkez ve degisik oranlarda ilcelerinde yasarlar.Göc nedeniyle cok sayıda Zaza büyük sehirlere yerlesmis durumdadır.Malatya,Erzurum,Elazıg,illerindede Zazalar mevcuttur.

Zazaların nüfusu yaklasık 1 milyon olarak verilmektedir ve yarıya yakını Alevi dıger kısmı ıse sünnidir.

Bazı kaynaklar özellikle Kürt ırkcılar ve onların patronları tarafından Zazalar Kürt ve Zazacanında Kürtcenin bür lehcesi oldugu ıddıa edilir bunlar hicbir ciddi arastırma sonucu degil tamamen siyasi bir aldatmacadır.

 

Konunun uzmanı cıddı arastırmacılar ise Zaza'ların Kürt'lügünü reddederler.

 

V.Minorsky:Islam Ansiklopedisi *kesinlikle*ifadesi ile 20.yy.da Kürtler arasında Kürt olmayan bür unsurun*Zaza*tespit edildigini belirtir.(sf.1134)

Zaza'ların Kürtceden cok farklı bir Kuzeybatı lehcesi konustuklarına deginir.(sf.1152)

Minorsky,aynı sekilde Zazalarla iliskendirilen GÜRAN'larında Kürtlüklerini kesünlükle reddeder.Esasen Güran'lar bir Türk boyudur ve Zaza'canın en yakın oldugu dül Gürancadır.

 

Ayrıca bu konunu en yetkili uzmanı kabu edilen O.Mann,Davıd Mc.Kenzıe ve Haddank,Hollandalı arastırmacı M.V.Bruınessen'in *Aga seyh ve Devlet*

isimli kitabında belirtildigi gibi Güran,Hewrami ve Zaza'ların Kürtlüklerini kesinlikle reddermektedirler.(sf.144)

 

İlaveten Japon asıllı arastırmacı ünlü Prof.Goıchie Kojıma,Zazacayı ayrı bir dil olarak sınıflandırmakta,hatta daha ileri giderek bıe Kürt dil grubunun bulunmadıgını diger lehcelerın de ayrı bir dil hüviyeti tasıdıgını belırtmektedır.

 

Ermenı tarıhcı Garo Sasunı'de Kürt Ulusal Hareketleri ve 15.yy.dan günümüze kadar Ermeni Kürt iliskileri isimli kitabında PROF.Thomanshek,Heartman,Nöldeke'nin Dersım Zazalarını Kürt olarak kabul etmediklerini belirtir.(sf.29)

 

(devam edecek)

 

 

 

saygılarla

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

.......

 

Zaza kimligi üzerınde genis bir arastırma yapmıs olan,kendısıde HORMEK asiretine mensup Alevi bir Zaza olan M.Serif Fırat

*Dogu illeri ve Varto tarihi isimli eserinde,yörenin Zazalarının bir kısmının İc Anadolu'dan bir kısmının ise daha eski zamanlarda Horasan VE Harezmden geldikleri belirtilmistir.M.Serıf Fırat aynı eserinde Hormek aşiretinin kökeninin Türk oldugunu ortaya koyan Orhan Gazı ve Sultan Murat tarafından onaylanmıs,12 nesillik soy kütügünü kanıt olarak göstermekte ve Zaza bölgesindeki pekcok yer,aşiret,kişi,türbe isminin öz Türkce oldugunu belırtmektedır.(sf.52-54)

 

1938 yılında Tunceli(dersım) ısyanının alevi Zaza lıderi Seyit Rıza,devlete yazdıgı mektupta*...şayet hükümet,hizmet ve sadakatimizden şüphe ederse abavü ecdadınızın eskiden geldikleri Yukarı Türkistan,Horasan vilayetine bütün mensubini aşretimizle hücret etmeye himmet buyursun*diyerek Zazaların anayurtlarının yukarı Türkistan ,Horasan oldugunu belırtmistir.

 

Ayrıca,Kocgiri aşiretlerinden olan ALIŞİR de bir şiirinde*ceddimiz Seyh Hasan,Şah-ı Horasan*dizesinde Zazaların Horasan kökenli oldugunu söylemektedir.

 

Aynı eserde,kendısı Zaza ve Tuncelılı olan ve Tunceli ilinde yıllarca kaymakamlık yapmıs olan M.Zülfü Yolga,Zazaların Timur'un Horasanı ele gecırmesınden sonra büyük bir toplulugun bu bölgeden Anadoluya geldiklerini ve Dersimlilerinde kendilerini Horasanlı olarak tanımladıklarını belirtir.(sf.47)

 

Kendısı Zaza olan degerli arastırmacı Cemal Sener Alevilerin etnik kimligi adlı eserınde (2.baskı)hem alevi Zazaların hemde Alevi Kürtlerin köken olarak Türkmen olduklarını tartısılmaz sekilde ortaya koymaktadır.

 

Sayın DogrucuDavut,neresınden bakarsanız bakın her yol Romaya cıkar hesabı Zazaların kımlıklerıde Türklere dayanmaktadır.Yani Kürtcülerin marıfetı ve onların dıs uzantıları aynen gecmıs medeniyetlere gecmüs kültürlere nasıl sahüp cıkarak onlar bizim atalarımızdır diye sadece kendi insanlarını degil tüm dünyayı aldatma calısmaları cok sükürkü ciddi arastırmacılar tarafından cürütülmektedir.

 

İlerde bu acıklamalara cevam edecegim.

 

 

saygılarla

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Sevevgili evdeyokuz kardeş ,Evet ilk zamanlarda 3-5 kişilik çapucuydu, bu güüne gelmelerinin sebebi Basiretsiz ,Satılmış siyasetçilerimizdir.

 

Atatürkten bu yana türkiyenin çıkarlarını düşünen bir lider gelmedi o nedenle dtp ve pkk bu güne geldi.

 

Türkiye Bugün K ırak'a ambargo koysun türkiyedeki şirketlerine el koysun birde cezaları caydırıcı yapsınlar bakalım ne olacak.

O zaman terör nasıl bitme noktasına geliyor göreceksiniz ama nerede o günler.

 

bekliyoru 2. YAKUP CEMİL'i

 

sn.kaplan-2000

 

Biz Kürt sorununu başkalarına havale ettikçe çözemiyeceğiz.

 

Hem terör yokken çokmu iyi durumdaydık 50 yıldır uyguladığımız iç ve dış politikayla

 

ABD nin esiri olduk çıktık.

 

Şu Kürtleri tüm dünya kullandı da bir biz kullanamadık.

 

Mahir Kaynak diyor ki

 

Bir F-16 beş kere inip kalktımı bazı parçalarının yenilenmesi gerekiyor

 

bu parçalarıda ABD den almak zorundayız.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

.......

 

Zaza kimligi üzerınde genis bir arastırma yapmıs olan,kendısıde HORMEK asiretine mensup Alevi bir Zaza olan M.Serif Fırat

*Dogu illeri ve Varto tarihi isimli eserinde,yörenin Zazalarının bir kısmının İc Anadolu'dan bir kısmının ise daha eski zamanlarda Horasan VE Harezmden geldikleri belirtilmistir.M.Serıf Fırat aynı eserinde Hormek aşiretinin kökeninin Türk oldugunu ortaya koyan Orhan Gazı ve Sultan Murat tarafından onaylanmıs,12 nesillik soy kütügünü kanıt olarak göstermekte ve Zaza bölgesindeki pekcok yer,aşiret,kişi,türbe isminin öz Türkce oldugunu belırtmektedır.(sf.52-54)

 

1938 yılında Tunceli(dersım) ısyanının alevi Zaza lıderi Seyit Rıza,devlete yazdıgı mektupta*...şayet hükümet,hizmet ve sadakatimizden şüphe ederse abavü ecdadınızın eskiden geldikleri Yukarı Türkistan,Horasan vilayetine bütün mensubini aşretimizle hücret etmeye himmet buyursun*diyerek Zazaların anayurtlarının yukarı Türkistan ,Horasan oldugunu belırtmistir.

 

Ayrıca,Kocgiri aşiretlerinden olan ALIŞİR de bir şiirinde*ceddimiz Seyh Hasan,Şah-ı Horasan*dizesinde Zazaların Horasan kökenli oldugunu söylemektedir.

 

Aynı eserde,kendısı Zaza ve Tuncelılı olan ve Tunceli ilinde yıllarca kaymakamlık yapmıs olan M.Zülfü Yolga,Zazaların Timur'un Horasanı ele gecırmesınden sonra büyük bir toplulugun bu bölgeden Anadoluya geldiklerini ve Dersimlilerinde kendilerini Horasanlı olarak tanımladıklarını belirtir.(sf.47)

 

Kendısı Zaza olan degerli arastırmacı Cemal Sener Alevilerin etnik kimligi adlı eserınde (2.baskı)hem alevi Zazaların hemde Alevi Kürtlerin köken olarak Türkmen olduklarını tartısılmaz sekilde ortaya koymaktadır.

 

Sayın DogrucuDavut,neresınden bakarsanız bakın her yol Romaya cıkar hesabı Zazaların kımlıklerıde Türklere dayanmaktadır.Yani Kürtcülerin marıfetı ve onların dıs uzantıları aynen gecmıs medeniyetlere gecmüs kültürlere nasıl sahüp cıkarak onlar bizim atalarımızdır diye sadece kendi insanlarını degil tüm dünyayı aldatma calısmaları cok sükürkü ciddi arastırmacılar tarafından cürütülmektedir.

 

İlerde bu acıklamalara cevam edecegim.

 

 

saygılarla

 

 

Sn.Politika,

 

O konuda hemfikiriz. Ayrıca, ek bilgi olarak Yavuz Sultan Selim'in, İrandaki Safeviler üzerine yaptığı Çaldıran seferi sırasında, şehirler dışında, tüm Anadolunun Alevi olduğunu, Yavuz Selim'in İrandaki Safevi Şii devletinin ( o da bir Türk devletidir ) özellikle doğu anadoludaki Alevi Türkmenler üzerindeki siyasi ve dini etkisi sebebiyle, bu bölgede büyük bir Alevi Türkmen kıyımı yaptığını, kalan Alevi Türkmenleri zorla Sünni yaptığını, bazılarının ise kendilerini Alevi Kürt diye tanıtıp katliamdan kurtulabildiklerini ve bu bölgedeki yerli halka karıştıklarını söyleyebiliriz. Bunun yanısıra Osmanlıların da Avşar boyuna yaptıklarını ve sürülen Türkmenerin doğuda Kürtleştiklerini de ekleyebiliriz. ( bkz.Kalktı göç eyledi Avşar İlleri türküsü )

 

Ancak, velev ki Zazalar ayrı bir topluluk, Zazaca, Kürtçeden farklı bir dil ve velev ki PKK Kürdistanı kurdu.

 

Ben sorumu yineliyorum;

 

bu durum da,resmi dil ne olacak? Kürtçe mi? Zazaca mı? Yoksa her ikisi de mi?

Peki bölgede konuşulan hadi Türkçeyi geçtim Süryanice, Keldanice, Arapça ne olacak. Bu dilleri konuşan halklar ne olacak?

Bunlara cevap verebilen çıkmadı henüz "Ortak Dil " ütopyasından başka.

Onun için şu anda PKKnın güneydoğuda sistemli şekilde Kürtleştirme politikası uyguladığı görülüyor. Bugün, Erzincanın geçmişte Zazaca konuşulan bazı köylerinde şimdi sadece Kürtçe konuşuluyor.

**

 

Saygılar.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

sn.kaplan-2000

 

Biz Kürt sorununu başkalarına havale ettikçe çözemiyeceğiz.

 

Hem terör yokken çokmu iyi durumdaydık 50 yıldır uyguladığımız iç ve dış politikayla

 

ABD nin esiri olduk çıktık.

 

Şu Kürtleri tüm dünya kullandı da bir biz kullanamadık.

 

Mahir Kaynak diyor ki

 

Bir F-16 beş kere inip kalktımı bazı parçalarının yenilenmesi gerekiyor

 

bu parçalarıda ABD den almak zorundayız.

 

O nasıl söz "kullanmak"? Ayıp olmuyor mu?

 

Ben yine de yazılanları bir daha oku derim :)

 

Saygılar.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Zazaca ayrı bir dil grubu mudur,Kürtçe'ye ne kadar yakındır,Kürtçe içerisinde başlı başına bir lehçe midir...?Tartışma konumuzu çok net ifadelerle açıklayamıyoruz;çünkü konumuz siyasi.

 

Zaten bu konuda araştırmalara baktığımız da ise yine siyaseti görürüz.Bunu bu konuyla ilgili verilen araştırma iletilerinde de görüyoruz.Sn Doğrucudavut'ta iletisinde doğrulamaktadır.

 

bu konuda ki araştırmalarda ortak olan nokta vşu ki;Zazaca sonuç itibariyle İrani Dil Grubu içersinde yer almaktadır.

 

peki sonrası...işte asıl muamma yada muamma olarak gösterilmek istenen.

 

Zazaca,Kürt dilinin farklılaşan bir lehçesidir diyenler ve Zazaca başlı başına bir dildir diyenler...

 

bireyin kendisini görmek ve göstermek istediği noktayı,bireye olan saygımızdan dolayı bir tarafa bırakalım...ve dönelim neyin ne olduğu hakkında ki iddialara;

 

Fuad Heme Xursîd, Zimanî Kurdî, Dabesbûnî Cografyayîy Dîyalêkte-kanîy(Kürt Dili ve Lehçelerinin Cografi Dagilimi) adlı eserinde,Zazacayı Goran lehçesi alanı içerisinde tanımlar.Yine seref Han´in serefnamesi'nde lehçeleri,kurmanc,lor,goran ve Kelhur olarak sıralar.

 

ayrıca;

 

E. B. Soane, Grammar of Kurmanji or Kurdish Language, (London, Luzak and Company, 1913) adli eserinde Kürt dilini üç lehçeye ayirarak ilk ikisine Kürtçenin temel lehçeleri demistir. Soane´nin ayirimi söyledir:

a)Yukari Kurmancca

b)Asagi Kurmancca

c) Lurce, Zazaca, ve birbirlerine yakin olmalarina ragmen Hewramî ile Goranca

 

peki sadece bunlar mıdır?biraz da Doğrucudavut'un yazdıklarına dönelim;

 

''Zazaca’yı ilk olarak başlıbaşına bir dil olduğunu, yaptığı derleme, araştırma ve incelemeleriyle kanıtlayan ilk dilbilimci Oskar Mann’dır. Oskar Mann’ın 1903’ten 1907’ye kadar yaptığı araştırmalarını ilerletip kitap haline getiren Karl Hadank, Die Mundarten der Zâzâ adlı eseri 1932 yılında basılan Böylece İranoloji dilbilimde Zaza dili bugüne kadar dilbilimcilerin hemfikirliliğiyle başlıbaşına olarak tanınma durumunu korumakta. Oskar Mann’dan önce Peter Lerch (1856), Friedrich Müller (1864), Albert van Le Coq (1901) gibi araştırmacı ve dilbilimcilerin eserlerinde de Zazaca hakkında folklorik yazın derleyip kısmen analiz de etmişlerdir.''

 

diyor arkadaşımız,bende şunu ekleyeyim hemen;

 

''1836-1837 yillarinda Kürt dili ve etnografyasi hakkinda bir kaç makale yayinlayan G. Givrinli, Kürt dilini Yukari ve Asagi Kürtçe diye ikiye ayirmistir. Yukari Kürtçeyi, Mukrî, Hekarî, sukakî ve Bayezîdî diye ayiran Givrinli Asagi Kürtçeyi de Lurr, Gelhurr, Lekî ve Goranî diye ayirmistir.(5) Peter Lerch ise Forschungen über die Kurden und die iranischen Nordch?ldaer, Petersburg, 1857-1958 adli çalismasinda Kürt dilini, Zaza, Kurmancî, Kelhurî, Gûranî ve Lurî diye bes lehçeye ayirir.(6)

 

Kürt dili üzerine arastirma yapanlardan Oskar Mann Kürtçeyi, Bati, Dogu ve Güney Kürtçesi olmak üzere üçe ayirir. Zazacayi Goranca´nin bir lehçesi sayan Oskar Mann, Gorancayi da Kürt dilinin disinda sayar.(7) Oskar Mann´dan sonra gelen yabanci kimi dilciler, Kürt dilinin lehçeleri üzerinde ayrintili yeni arastirmalar yapmaktan çok bizzat Oskar Mann´in çalismalarina dayanarak onun görüslerini tekrarlamislardir. örnegin, Oskar Mann´in 1907 yilinda yayinlanan Kurdish Persich Forschungen Mundarten Gûran besonders, Kandulai, Auramani und Badschalani adli Goranca üzerindeki çalismasini gözden geçirdikten, bazi açiklamalar ekleyip dipnotlarla da kimi konulari aydinlattiktan sonra yeniden yayinlayan Karl Hadank bunlardan biridir.(8)

 

Gorancayi bagimsiz bir dil olarak kabul eden Dr. Mac Kenzie, 1961 yilinda Dil Dernegi´nin yayinlanan yillik raporunda yeralan "Kürt Dilinin Kökeni" adli makalesinde, Kürtçeyi bile Orta Farsçanin lehçelerinden biri, The Dialect of Auraman(Hawramani-Luhon) adli çalismasinda ise Hawramancayi, Kürtçe degil, Eski Farsçanin bir lehçesi saymistir.(9) Kürt dilini de iki lehçeye ayiran Dr. Mac Kenzie, bunlari Yukari Kurmancca ve Asagi Kurmancca diye adlandirmis, asagi Kurmanccaya Süleymaniye, Hevlêr(Erbil), Rewandiz ve Xosnaw yörelerinde konusulan Kürtçeyi dahil ederek Süleymaniye agzini bunlarin temeli saymistir. Akre ve Surçi agizlarini da, Akre, Surçi, Amediye, Yukari Berwar, Gullî, Zaxo va sêxan yörelerinde konusulan Kürtçenin esasi olarak kabul etmistir.''

 

yani nerden bakarsan birbirini eksik bırakan araştırmalar zinciri.Zazaların kim olduğu daha çok politik bir mesele yaklaşımı ile açıklanmaya çalışılmış,Kürt sorunu muhattabı olan ülkeler Zazaları apayrı bir millet olarak gösterme eğilimi içerisine girerek,Kürt Dili tezini yok etme çabasına girmiştir.Diğer taraftan daha önce belirttiğim gibi politik olan bu araştırmalar o kadar çok ileri gitmiştir ki;Ermeni araştırmacı şu sözleri sarf etmiştir.

 

''zaza halkını kesinlikle Ermenilerden ayrı düşünemiyorum.Zazanistan ve Ermenistan bizim müşterek vatanımızdır'' devamında ise önemli bir potansiyele sahip olan Zazalardan bahsedilmektedir.(Erivan Üniversitesi-Garnik Asatrin)

 

şimdi bu kadar yazılandan sonra ne demeli,aslında bu kadar kafa karışıklığına gerek yok;Kürt dili zazaca ile ölçülmeyecek kadar sağlam bir yapıya sahiptir.Sözlü gelenekten bugüne taşınmıştır..

 

 

 

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

ve gelelim genel anlamda dil anlayışımıza...

 

Dil,farklılaşn dedik,coğrafyadan coğrafyaya kendisini ve tarihini taşıyan dedik ve ekledik;dil yapı itibariyle değişimin kendisidir.O hayat bulduğu kimlikten çok daha öte bir değişimi karşılayan canlılıktır.Bugün dil içinde lehçe diyorsak,dil içinde ağız diyorsak;bu değişimin en güzel örneği ile açıklanmaya yetendir.

 

''Yaşayan diller, daha ileri dallanmaya doğru giderek farklı ko­nuşma çeşitlerine ayrılmış bulunurlar. Bir dil sahası içinde değişik bölge ve şehirler, ayrı konuşma diline sahip olabilirler.

 

Dilin bu şe­kilde bölünmeleri o dilin lehçe, şive ve arzlarını meydana getirir. Bir dilin tarihî, siyasî, sosyal ve kültürel sebeplerle çeşitli bölgelerde zamanla ses, yapı ve kelime haznesi bakımından önemli farklarla birbirinden ayrılan kollarına lehçe denir. Özbek, Kazak, Kırgız, Türkmen, Azerî lehçeleri gibi.

 

Bazı lehçeler, ana dilden çok eskiden ayrılmış olabilirler. Bu durumda lehçeler arasındaki ayrı­lıklar çok derin olur. Bu şekilde olan lehçelere uzak lehçeler adı ve­rilir. Meselâ Türkçe'den bilinmeyen bir zamanda ayrılmış olan Çu­vaşça ve Yakutça Türk dilinin uzak lehçeleridir. Buna karşılık daha yakın zamanda Türkiye Türkçesi'nden ayrılmış olup aralarında fazla fark bulunmayan Azerî ve Türkmen lehçeleri ise Türkçe'nin yakın lehçeleridir. Lehçe farklılığı bir dil içinde anlaşmayı güçleştirir ama engellemez.

 

Dilin tarihi bilinen devresi içinde kendinden ayrılmış olup bazı ses ve şekil farklıhklar gösteren kollarına şive denir. Burada lehçe ile şive aşağı yukarı aynı anlamda kullanılmaktadır.

Bir lehçe veya şive içerisinde, daha küçük yerleşim bölgelerinde yazı diline oranla söyleyiş bakımından farklılık gösteren konuşma biçimlerine ağız denir. İstanbul ağzı, Adana ağzı, Konya ağzı, Ka­radeniz ağzı vb''

 

Bu genel bilgilerden sonra,ayrıca şunu ekleyeyim;Ziya Gökalp'ın dediği gibi;Kürtçe ve tartışma konusu olan Zazaca denildiği gibi apayrı diller olsa dahi;bunların kendi arasında ki benzerlikleri hiçbir şekilde yok sayılamaz.

 

Peki ''lehçe'' kavramından sonra yanına eklediğimiz ''uzak lehçe''kavramı,dil içinde hangi işleyişi görür.Tabi ki farklılaşan,çoğu zaman kendi arasında anlaşılmayan,ama yapı itibariyle aynı dili barındıra.Zazacaya biraz da o noktadan bakarsak analizim biraz daha netlik kazanır.

 

ve Ortak Dil anlayışı...

 

''Bir ülkede konuşulan lehçe ve ağızlar içinde yaygınlaşarak hâkim duruma geçen, herkes tarafından benimsenip kullanılan ortak yazı ve edebiyat diline ortak dil denir.

Ortak diller genellikle yönetim ve kültür merkezlerinin ağzı üzerine kurulur. Bir ülkenin idarî ve siyasî bakımdan merkez duru­munda olan bölgesi, diğer bölgeler üzerine etki eder. Bu merkezin kültür, sanat, ilim vb. bakımlarından öne çıkması, oranın ağzının da öne çıkmasına yol açar ve bu ağız veya lehçe ortak bir dil durumuna yükselir. Ortak dil esas itibariyle bir bölgenin konuşma diline bağlı olarak gelişmekle birlikte, yüzde yüz o konuşma diline bağlı kalmaz.Bağlı olduğu konuşma dilinin dışındali çeşitli şive ve ağızlardan gelme kelime ve şekilleri bünyesine alıp başka kaynaklardan da beslenerek zenginleşir. Ancak her insan onu farklı biçimde kullanır, ama yine de ortak dil herkesin manasını anladığı kelimelerden te­şekkül eder.

Ortak dil ile ağızlar her ikisi de birbirinin yanı sıra bu­lunurlar ve birbirini etkiler, birbirini canlandırırlar. Ortak dile ağız­lardan kelime girdiği gibi, ağızlar da ortak dilden kelime ve cümle şekilleri alabilirler. Hatta ağızların ortak ya da resmî dilden ödünç ala ala ağız özelliklerini kaybettiği de olur.

Türkiye Türkçesi'nde ortak dil İstanbul ağzı üzerine kurulmuştur., Bir ülkenin yazı dili, belirli bir lehçe veya ağız üzerine kurulan ortak dilin çeşitli yazışmalarda, okul kitaplarında, ilim ve sanat eserlerinde kullanılması sonunda ortaya çıkar. Bu bakımdan ortak dil hem yazı hem de konuşma dilini içine almaktadır. Ortak dil için yazı dili, resmî dil, edebî dil ifadeleri de kullanılmaktadır.

Bütün basın yayın organları, kitle iletişim araçları, bütün resmî kuruluşlar ortak dilin en yaygın olarak kullanıldığı alanlardır.Toplum fertlerini birbirine bağlayan ortak dil konuşma ve yazı dilini içine aldığı için hem yazılı hem de sözlü olarak düzenlenir.''

 

evet, Sn Doğrucudavut,kimileri için hayal ürünü olarak görülse de ''ortak dil''anlayışı zorunlu olandır ve Kürtler;Kürt dilinin getirisi olan farklılıkları bu ''ortak dil'' ile aşabilir;ki bu farklılıklar olması gerekendir;gayet doğaldır.

 

iletiyi uzatmadan biraz da Harezmi Türkçesi,Göktürkçe ye olan ''Ölü diller'' yaklaşımına değinelim.Buna kesinlikle hayır ,derim.Çünkü bugün kullandığımız Türkçe,ses ve yapı farklılıklarına rağmen,bu diller üzerinden kurulmuştur ve tümüyle ona aittir.İstiyorsanız bunu örneklerle ispatlarım da.

 

velhasıl,Kürt dili,Sn Politika'nın dediği uyduruk yada lehçe değil;bugün dünya dilleri arasında yeri tartışılmayan bir dildir.Israr eden varsa;dil olmadığını kanıtlasın...beraber görelim.Zazaca,Sorani...bunlar lehçedir ve taşıması gereken özellikleri ile bir dile ait olandır.Bu arada ''ortak dil'' konusunda Mehmet Kaplan'a ait olan ''DİL VE KÜLTÜR''kitabına göz atarsanız...saygılar!

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bu kürtler nerden gelmiştir nedir walla aklım çok karıştı heryerde farklı bi şey yazıyor ama gerçek ne pla kiii

Bir tanıdığım Kürtler Türklerin bir koludur ama Türk oldukları unutturulmuş ve İran Arap kültürlerinden etkilenmişlerdir

 

sn. cecile

 

Bu tanıdığınızın engin bilgisinden yararlanmak isterim

 

Bu Kürtler Türklerin sağ kolumu sol kolumu,

 

ya da Türkler kaç kollu?

 

Bir ara sosarsanız sevinirim...

 

saygılar

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bu kürtler nerden gelmiştir nedir walla aklım çok karıştı heryerde farklı bi şey yazıyor ama gerçek ne pla kiii

Bir tanıdığım Kürtler Türklerin bir koludur ama Türk oldukları unutturulmuş ve İran Arap kültürlerinden etkilenmişlerdir

 

Değerli arkadaşım,bir milletin kaderi siyasi anlayışlara teslim edilmişse;o her daim ''ne olduğu belli olmayan''a dönüşendir.Sen kaynağa in;bu konuda yazılmış oldukça güzel araştırma kitapları var;ama şunu bilmelisin ki;tarih egemenlerindir ve Kürt milleti şundan veya bundan değil;kendiliğinden olan bir millettir.Saygılar!

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

 

Değerli arkadaşım,bir milletin kaderi siyasi anlayışlara teslim edilmişse;o her daim ''ne olduğu belli olmayan''a dönüşendir.Sen kaynağa in;bu konuda yazılmış oldukça güzel araştırma kitapları var;ama şunu bilmelisin ki;tarih egemenlerindir ve Kürt milleti şundan veya bundan değil;kendiliğinden olan bir millettir.Saygılar!

 

''Aslanlar kendi tarihini yazana dek, av tarihi daima avcıyı yüceltecektir.'' çin atasözümüydü neydi..

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Nasıl kendiliğinden olmstr bi açıklasanz

Yani a bakın biz bi kürt ırkı diye bir şey olusturalım mı demişler anlamadm

Benm arkadaşım kürtlerim soyunun selahattin eyübiden geldiğinii söylemişti

Neyse benm derin bi bilgim yok herkese insan gözüyle bakarım kürt türk zaza cerkez hepimiz insanız sonuçta

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Zazaca ve Kürtce ıkı ayrı dil ve iki ayri toplum.Zazalar üzerındekı tartısmalar cıddı arastırmacıların ortaya koydukları gerceklerın ısıgında ıncelendıgınde görülürki Kürtce ve Zazaca apayrı kavramlardır.Zazalarla ilgili gerceklere ragmen ne yazıkkı TC nin yayın organı TRT Zazacayı Kürtcenin bir lehcesi olarak takdim etmekte,Devlet, 2004 AB ilerleme raporunda oldugu gibi Zazacanın Kürtcenün bür lehcesi olarak tanımlanmasına sessiz kalmaktadır.Bu demektirki TC devletınde birileri Zazaları Kürtlestirme siyaseti gütmektedir.

Ne kadar esef edilecek bir durumki Kürtler ve Zazalarla ilgili her bilimsel arastırmaya sıyası gözüyle bakılmakta ve sankı bu kadar bagımsız arastırmacı, siyaset yapmak ıcın Kürtler ve Zazaların kımlıklerı ıle ılgılı Kürtcülerın aksıne tespıtlerde bulunmaktadırlar.Buna hazımsızlık denır.Sankı bır Japon bilim adamı veya bır Mcar bilim adamı veya bir Ingiliz veya herhangı bır Türk arastırmacının Kürtlerle alıp veremedıgı varmısta Kürtcülerın aksıne tespıtlerde bulunmuslar gibi.

Ihsan Nurı Cemsıt Bender gibi fanatık Kürtcülerin Anadoluda yasamıs ve sadece adları kalmıs onlarca eski medeniyetı Kürtlerın ataları diye uydurup hem kendılerını hemde Kürt toplumunu kandırmalarına ınananlar gercek arastırmalara hep sıyası damgasını vurmaktalar.

 

Bilim adamlarının ve arastırmacıların sık sık bir kavram olarak kullandıkları *Iranı yada*Iranlı*kelimeleri bugün anlasıldıgı gibi bür ulusu tanımlamazlar.Iran aynen Anadolu tabiri gibi bürcok ulusa yurtluk etmis genis bir gecis alanı olan cografyanın ismidir.Bu gerceklerin ısıgında kımlıklerın tartısılması gerekır.

 

 

saygılarla

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Nasıl kendiliğinden olmstr bi açıklasanz

Yani a bakın biz bi kürt ırkı diye bir şey olusturalım mı demişler anlamadm

Benm arkadaşım kürtlerim soyunun selahattin eyübiden geldiğinii söylemişti

Neyse benm derin bi bilgim yok herkese insan gözüyle bakarım kürt türk zaza cerkez hepimiz insanız sonuçta

 

Değerli arkadaşım,

 

kendiliğinden oluşuyor derken kast ettiğim;onunda apayrı bir millet olduğudur.

 

S Eyyübi de Kürt kökenlidir;ama Kürtler onun soyundan değil;o Kürtlerin soyundan gelmiştir.

 

Ben küçükken Kürtler Ermeni falan derlerdi;ben kendimi Ermeni sanmıştım bir ara...olsam ne yazar ki;insansam zaten en özelindenim.

 

Suriye'de kimliksiz bırakılan Kürtler,İran da yok edilen Kürtler...yaşadıkları tüm coğrafyalarda yok sayılan,açlıkla terbiye edilen Kürtler...eğitimsizlikle daha da batan Kürtler...Arap tarihlerince şeytan soyu olarak görülen Kürtler...milyonlar,asırlar ve Yine Kürtler...sonuna kadar insan olan Kürtler...net ortamındaki bilgi kirliliğini bir tarafa bırakıp,gideceğiniz bir kitapçıdan alacağınız en tarafsız kitaplara yönelin...saygılar!

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Nasıl kendiliğinden olmstr bi açıklasanz

Yani a bakın biz bi kürt ırkı diye bir şey olusturalım mı demişler anlamadm

Benm arkadaşım kürtlerim soyunun selahattin eyübiden geldiğinii söylemişti

Neyse benm derin bi bilgim yok herkese insan gözüyle bakarım kürt türk zaza cerkez hepimiz insanız sonuçta

 

Bencede önemli olan İNSAN

 

Ama farklılıklarımızla varız yaşlı gezegenimizde kimse kimseye benzemesin...

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bencede önemli olan İNSAN

 

Ama farklılıklarımızla varız yaşlı gezegenimizde kimse kimseye benzemesin...

Haklısın arkadaşım ama bazen farklılıkları insanların basını ağrıtıyor

Eskişehir'deykn bi kürt kızla tanısmıstm liseye gidiyordu ama doğudan geldiği belliydi

Bizm komsumzdu kendisi

Ağlayarak bi gün yanıma geldi okul arkd dalga geçmiş sen ****** kürtsün çirkinsin die çok üzüldüm

Ağlıyordu benm ne suçum war diye

Dedim ki senn suçun yok aasıl suç sennle öyle konusanların ailelerinde o kadar bilinçsizlerm ki ve o kadar bilinçsz çocuk yetiştirmişler kii

insan olmayı öğretememişler ne yazık ki

Türkiye böyle insanlar yüzündden bu halde malesef ki Hümanist bir toplum değiliz ama keşke hümanist olabilsek

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

ve gelelim genel anlamda dil anlayışımıza...

 

Dil,farklılaşn dedik,coğrafyadan coğrafyaya kendisini ve tarihini taşıyan dedik ve ekledik;dil yapı itibariyle değişimin kendisidir.O hayat bulduğu kimlikten çok daha öte bir değişimi karşılayan canlılıktır.Bugün dil içinde lehçe diyorsak,dil içinde ağız diyorsak;bu değişimin en güzel örneği ile açıklanmaya yetendir.

 

.

.

!

 

Sn.Mavi Olmayan Gökyüzü,

 

"Ortak dil" için örnek verdiğiniz "İstanbul Ağzı" yaklaşımı biraz alakasız olmuş.Adı üstünde ağız,şive farklılıkları

nasıl olur da sizin varsaydığınız lehçe farklılıklarıyla ya da benim ve tarafsız dil bilimcilerin kanıtladıkları dil farklılıklarıyla bir tutulabilir?

 

Kürtçe için düşünülen "Ortak Dil" anlayışı tamamen asimilasyona yönelik yapay, hayal ürünüdür ve Zazalara bir dayatmadır.

 

Tabiiki Zazaca, Kürtçeye benzer ama bu her ikisi pehlevi farsçasına da benzer. Belucicenin de benzediği gibi...

Bu yaklaşımınız Fince ile Kazakçanın aynı olduğunu iddia etmek gibi birşey.

 

Harezm ya da Göktürk ya da Osmanlı Türkçesi yaklaşımınıza gelince; ölü dil demek günümüzde konuşan yok demektir. Bu diller bir dönem saray(yönetim) çevresinde ve edebi eserlerde geçerli olmuştur, bugünkü dilimize etkileri ölüoldukarı gerçeğini değiştirmez.

 

Saygılar, sevgiler.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Sn.Mavi Olmayan Gökyüzü,

 

"Ortak dil" için örnek verdiğiniz "İstanbul Ağzı" yaklaşımı biraz alakasız olmuş.Adı üstünde ağız,şive farklılıkları

nasıl olur da sizin varsaydığınız lehçe farklılıklarıyla ya da benim ve tarafsız dil bilimcilerin kanıtladıkları dil farklılıklarıyla bir tutulabilir?

 

Kürtçe için düşünülen "Ortak Dil" anlayışı tamamen asimilasyona yönelik yapay, hayal ürünüdür ve Zazalara bir dayatmadır.

 

Tabiiki Zazaca, Kürtçeye benzer ama bu her ikisi pehlevi farsçasına da benzer. Belucicenin de benzediği gibi...

Bu yaklaşımınız Fince ile Kazakçanın aynı olduğunu iddia etmek gibi birşey.

 

Harezm ya da Göktürk ya da Osmanlı Türkçesi yaklaşımınıza gelince; ölü dil demek günümüzde konuşan yok demektir. Bu diller bir dönem saray(yönetim) çevresinde ve edebi eserlerde geçerli olmuştur, bugünkü dilimize etkileri ölüoldukarı gerçeğini değiştirmez.

 

Saygılar, sevgiler.

 

en kısa zamanda size neden ölü dil değili ispatlayan örnekler vereceğim...ve neden ortak dile,genel anlamda dil persektifinden ve özelinden Kürtçe diyerek açıklama getirmeye çalışacağım...saygılar!

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Zazaca, Kuzey-Batı İrani dilleri arasında Prof. Dr. J. Gippert ve P. Lecoq’un şemasına göre (bkz. İrani Diller) şöyle sınıflandırılmakta:

 

KUZEY-BATI IRANÎ:

 

 

Hyrkani (Gurgan/Cürcan) Gurubu: Beluçi, Sengiseri, Gurani, Zazaca

Karmani Grurbu: Kürtce, Sivendi

Medo-Hazar (Caspic) Gurubu: Gileki, Mazederani, Sorxeyi, Taleshi, Âseri

 

GÜNEY-BATI IRANÎ:

 

Farsca, Tacikçe, Tati

 

Tarihsel olarak son yapılan araştırmalara göre Zazaca, bir Ortaçağ-İrani dili olan Partça’ya yakınlık arzetmekte. Günümüz Kuzey-İran’da, Hazar Denizi kıyısında konuşulan diller de Zazaca’ya ilginç yakınlık göstermekte.

 

Kaynak: Web Siteme Git

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Abdullah Öcalan diyor ki; İslamiyet Feodalizm ihracatcısıdır.

 

Terörle mücadele dinin nasıl kullanıldığı göz önüne getirilirse, resim daha iyi görülür

 

Türk hükümeti 1980'lerin sonunda, Aleviler'e yatistirici jestlerde bulunmaya baslayarak, cemaatin devletten yabancilasmasini nötralize etmeye ve radikal Kürt hareketi PKK'nin Kürt (ve Zaza) Aleviler arasinda daha fazla destek kazanmasini önlemeye yönelik geçirgen bir çaba ile onlara, kesin bir biçimsel taninma sundu. Aslinda, PKK'nin kurulusunu gerçeklestirmekte büyük zorluklarda karsilastigi ve her zaman diger siyasal radikal hareketlere yarismak zorunda kaldigi bölge, büyük ölçüde Zazaca konusanlarin ve Aleviler'in bulundugu Dersim'di (simdiki Tunceli ili ve komsu bölgeleri). Dersim halki, en azindan 1960'lardan beri, her zaman Kürt milliyetçiliginden ziyade

solcu radikalizme meyilli olmustu. Baslangiçta militan bir sekilde din karsiti olan PKK, 1980'lerin ortalarinda, Sünni bölgelerde daha çok halk destegi bulmaya yönelik basarili bir girisimle, gittikçe Sünni Islam'a karsi uzlasmaci bir tavir benimsedi. Bu asikar bir sekilde, PKK'nin Aleviler arasindaki popülerligine bir katkida bulunmadigi gibi muhtemelen Alevi öznelligini güçlendirdi.

PKK'ye göre, tüm Alevi uyanisi, Kürtler arasina ayrimcilik ekmek için dogrudan devletçe yönetiliyordu ve buna ön ayak olanlarin tümü ajandi. Bu ayni zamanda, Aleviler'in PKK'den sogumalarina yol açacak sekilde, partinin kendi saflarindaki Aleviler'den kuskulanmasina ve onlarin tasfiyesine yol açti. Dinsel boyutunun gittikçe daha fazla farkina vararak, asli bir kimlik olarak Alevilige yeniden yapilan vurgu, büyük ölçüde Sünni köktenciligine ve kapsayici Kürt milliyetçiligine karsi bir tepkidir.

 

Web Siteme Git

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.