Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Descartes ve Tanrı kavramı


wherthus

Önerilen İletiler

Descartes'e göre bilincin dışında bununan bir obje vardır ki, onu biz tam bir güvenlikle bilebiliriz. bu da tanrı'dır. bununla birlikte descartes, kendi benimizin varoluşunu tanıtladıktan sonra ikinci bir adım olarak, tanrı'nın varoluşunu tanıtlamaya geçer ve bunun için ikisi de bizdeki "tanrı düşüncesini" çıkış noktası olarak alan iki kanıtlama kullanır.

 

1. eski bir tanıma göre, tanrı "en yetkin varlık" yada "en gerçek varlık"tır. descartes önce şöyle sorar:böyle bir tanrı kavramı bize nereden gelmiş olabilir? algıladığımız nesnelerden gelmiş olamaz, çünkü bunların hiçbiri sonsuz yetkin değildir;bunlardan hiçbirine "engerçek şey" diyemeyiz. bu düşünceyi biz kendimiz de kendiliğimizden yaratmış olamayız,çünkü biz kendimiz eksik ve sınırlı bir yaratığız; "sonsuz ve en yetkin varlık" düşüncesini nasıl kendiliğimizden yaratabiliriz? bu da olmayınca geriye ancak şu kalır: tanrı düşüncesini, yani "sonsuz varlık" kavramını ruhumuza kendisi de sonsuz olan bir varlık, yani tanrı yerleştirmiştir.ama, ruhumuzda gerçekten de bulunan tanrı kavramının nedeni tanrı ise, bilincimizde "tanrı düşüncesi" nin olmasından tanrının gerçek bir varlığı olduğunu da bir sonuç olarak çıkarabiliriz; öyle ise tanrı vardır.

 

2. tanrının varoluşunu kanıtlamada descartes, bir de ortaçağ felsefesinden aldığı "ontolojik tanıtı" ele alır. en olgun biçimini anselmus'ta bulan bu tanıtlamanın klasik formu şudur: tanrı en gerçek,en yetkin varlıktır. tanrıyı bir defada varolan, bir deda da varolmayan bir şey diye düşünelim. "en gerçek, en yetkin" varolunca, gerçeklik ve yetkinlik bakımından varolmayışına göre daha fazla bir şey olur; varolmadığı düşünülürse, onun "en gerçek" ile "en yetkin " oluşundan bir şey eksilir, dolayısıyla "en gerçek ,en yetkin bir varlık" olamaz; böyle düşünmek de "en gerçek varlık" kavramıyla mantık bakımından bir çelişme olur. ama "en gerçek varlığın varolmaması" düşüncesi mantık bakımından çelişik ise, bunun karşıtı, yani tanrının varolduğu düşüncesi mantık bakımından zorunludur; öyleyse tanrı vardır.

 

...

 

tanrının varoluşunun böylece kanıtlanması, descartes'in geri kalan şüphelerinin de ortadan kaldırılmasında bir kaldıraç rolü oynayacaktır.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

  • 9 ay sonra...

evet decart hakkında dogru bilgiler vermişsin,ama şunu da eklemek istiyorum ki bu onun felsefesini anlama konusunda yardımcı olacktır bizlere..decart fizikçiydi ve onun asıl yapmak istedigi de fizikti..ancak fizik yapamıyordu çünkü ortada ugraştıgı şeylere karşı bir güvensizlik vardı...önce dış dünyaya güvenmesi gerekiyordu fizik yapabilmek için..nitekim felsefesi bu sorunu ortadan kaldırdı...umarım biraz daha yardımcı olabilir bu bilgi...

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.