Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

evrensel-insan'in Blogu

  • başlık
    201
  • yorum
    22
  • görüntü
    188.187

Politik Bilimde, Politik Gücün Niteliği


evrensel-insan

3.664 görüntü

Insanoglu turunun birinin, iki turlu yasam ve iliskisi vardir.

 

Kisisel

 

Toplumsal

 

Bu her iki yasam ve iliski cesidi de, sadece metafizik (varliksal, fiziksel, somut ve niceliksel), etik (degersel, zihinsel/davranissal, soyut, niteliksel) ve estetik (dissal, gorunussel, fiziksel, somut) uzerine dayanir.

 

Halbuki tum yasam ve iliskisi, aslinda zihinde bicimlendirdigi ve davranisa somuta tasidigi degerler uzerinedir.

 

Kisisel olarak bir kisinin her turlu yasam ve iliski degeri, ona; topluma uyum saglasin diye dogustan itibaren verilir.

 

Insanoglu kisisinin, toplum bunyewsindeki yasami da cesitli yonlendirim ve yonetimlere tabi tutulur.

 

Bu da en basta kisiyi ve toplumu yonetenm ve yonlendiren, politik guctur.

 

Burada konumuz bilim ve felsefe oldugundan, aslinda politik olarak hic sorulmayan su soruyu soralim.

 

Politik gucun kaynagi nedir, politik guc nereden gelmektedir?

 

Zaten bu soru bize, simdiye kadar toplum,umuzca hic bilinmeyen ve kelime, kavram ve islerlikolarak ta akilda hafizada hic olmayan ve politik olarak sadece tek bilinen (hiyerarsik model) modele, rakip ikinci modeldir.

 

Bu modelin, politika ve politikbilimdeki original adi " Percolation-up model" dir.

 

Bu ne turkce de ne de Turkiye toplumunda hic mevcut olmamis bir modeldir.

 

Bu modele gecmeden once, tum dunyaca bilinen ve uygulanan tek modeli ortaya koyalim.

 

Bunun da original adi " Drip-down model" dir.

 

Burada ki fark sadece kelime ve kavramlarda degil, ISLERLIKTE VE UYGULAMADADIR.

 

Ilki "up" ikincisi "drip-down" olarak pratikte uygulamada ve islerlikte farklilasir.

 

Bu turkiye'nin hic bilmedigi ilk modele deginmeden once, herkesce bilinen ve dunyada uygulanan, ikinci modele gecelim.

 

Ikinci model "Yukaridan asagiya dogru sarkan ve damlayan ve de damlarken de genisleyen hiyerarsik modeldir.

 

Yani politik guc, liderlerde yoneticilerdedir ve liderler yoneticiler, halka kendi kurallarini dayatirlar ve halki bu dayattiklari kurallar ile organize ederler.

 

Bu kurallarin en belirgini, anayasadir. Diger yasalar bu anayasaya bagliolarak sekillenir.

 

Bu bilinen modele gore, rejimler cesitlidir.

 

Tek kisinin toplum uzerindeki idaresi- otokrasi

 

Bu monarsi olabilir, yani babadan ogula gecer, ya da diktatorluk olabilir, tek kisi tum politik gucu eline gecirir.

 

Bir zumre, aile, grup v.s. nin idaresi- Oligarsi

 

Burada da tek kisi yerine, tum toplumu kapsamayan bir kesim vardir.

 

Burada ilkrejim, otoriter bir system iken, ikincisi totoliter bir sistemdir.

 

Simdi sozde yani ozde olmayan demokrasinin, bu hiyerarsik modeldeki yerin e bakalim.

 

Bu liderlerdeki politik gucu, devcirmek Adina; halka secim hakki verilmistir.

 

Iste demokrasi bu anlamdadir ve sistemin adi parlementer sistemdir.

 

Buradaki demokrasi de ISLEYISTE DEGIL, SADECE KAGIT UZERINDEDIR. Ayrica, bu parlementer sistemde, parlementonun, meclisin kimi ve kimleri temsil ettigi de demokratikligin islerligi duzeyidir.

 

Bu da halk Adina ve kesimleri Adina, katilimci demokrasiye kadar cikar.

 

Iste buradaki "CIKMAK" FIILI KILIT NOKTA YANI ILK MODELDEKI "UP" NOKTASIDIR.

 

Kisaca ikinci secenekteki hiyerarsi de, DEMOKRATIK UYGULAMA ve ISLEYIS lidere baglidir ve halki icermez.

 

Yani, CUMHURIYET YA DA DEMOKRASI OLARAK, HALKIN TEMSILCILERININ IRADESI VARDIR, HALK IRADESI YOKTUR. O yuzden de "halk idaresi" olarak gecer.

 

Yani irade liderde, ama halkin sectigi liderde dolayisi ile idare de ondadir.

 

Tek gostermelik demokrasi, halkin secim ile nicelik ile liderini degistirebilme hakkidir.

 

Gorundugu gibi, hersey nicelige dayanir. Yani HALKIN IRADE OLARAK NITELIGI SOZ KONUSU DEGILDIR. LIDER HANGI NITELIGI ISTERSE ONU DAYATIR, HALK TA BUNU BEGENMEZSE BASKA LIDER SECER.

 

Simdi gelelim, demokrasinin, tarih sahnesine nicelik olarak degil de, islerlik uygulama ve nitelik olarak cikisina.

 

Iste bu birinci modeldir.

 

Simdi birinci modelimizin, hiyerarsik ve tek bilinen ikinci modelden farki.

 

Politik guc VATANDASLARIN ELINDEDIR. VATANDASLAR BU POLITIK GUCU, SECTIKLERI LIDERE VERIRLER.

 

Iste burda direk demokrasi baslar. Yalniz bu dogru degildir, cunku; tum tarih boyu, SECILEN LIDERLER KALICI VE GUCLU HUKUMETLERI ILE, VATANDASLARINI GALE ALMAZLAR.

 

Aslinmda burada da demokratik baslayip, demokrasinin islerlikte kaybedilme tehlikesi vardir.

 

Yalniz boyle bir modelin olabilmesi icin, anayasa dahil; hic bir hiyerarsik yasanin olmamasi gerekir. Mesela Birlesik Krallik'ta bir anayasa yoktur. Monarsi olmasina ragmen, parlementer demokrasi yururluktedir. Yani ilk modele cok uygundur ve zaten tarihindeki rejim degisikliklerri de bu temelde olusmustur. Cunku alttan gelen direncin gelisimini onleyecek bir anayasasi yoktur.

 

Tarihte bu ilk modele ornek, ABD'nden verebiliriz.

 

Afrika kokenli amerikalilar, kendilerinin 2. sinif vatandas yerine konmasina itiraz ettiler direndiler ve elde ettikleri sivilguc ile, kendilerini sisteme Kabul ettirdiler. Esit vatandas hakkini kazandilar ve uygulamaya koydular.

 

Fakat federe hukumet, elindeki gucu kullanarak yeni kanunlari ve mahkemelieri dayatarak, tekrar hiyerarsik ikinci modeli uyguladi.

 

Burada ilginc bir nokta.

 

Hiyerarsinin, karsiti olan herhangibir kelime ya da kavram henuz insanoglu olusturmamis.

 

Zaten sorun da burda, ister ilk modeldeki gibi politik guc asagidan yukariya, ister ikinci modeldeki gibi, yukaridan asagiya olsun; sonunda bir yoneten ve onun hiyerarsisi mevcut.

 

Simdi bazilarimiz, Sosyalizmdeki modeli, birinci modsel olarak dusunebilir.

 

Yani "uretim gucunun, uretim iliskisine ters" gelmesini.

 

Yani "devrim" I bir ilk model olarak dusunebilir.

 

Yalniz unutmamak gerekir ki, devrimde de sosyalizmde de v.s. halen guc NICELIK VARLIKSAL SOMUT olarak vardir, yani NITELIK, DEGERSEL, SOYUT olarak degil.

 

Yani sinifsal temelde, isci sinifinin burjuvaziye olan ustunlugu ve idaresi IRADESEL DEGIL, SAYISAL temeldedir.

 

Yani sosyalizm gelse bile, bu ISCI SINIFI IDARESI ancak olabilir, ISCI SINIFI IRADESINI BILINCINI NITELIGINI TASIMAZ.

 

Simdi sistemlere bakalim.

 

Otoriter- monarsi, diktatorluk

 

Totoliter- Oligarsi

 

Parlementer- Cumhuriyetci ya da democrat

 

Bu temelde uniter bir devlet, herhangi birisi olabilir.

 

Ya da federative, birlesik, birlik devleti olabilme Adina parlementerdir.

 

Buradaki parlementoya ya da halkin secim hakkina da pek aldanmayalim.

 

Cunku monarsilerde oligarsilerde de parlemento ve halkin secimi olabilir.

 

Bu temelde POLITIK OLAN AMA TUMTOPLUMUN DEGER FARKINI KAPSAMAYAN DEVLETLERE BAKALIM.

 

Milli devletler- tek bir milli kokenin ustunlugu ve hakimiyeti soz konusudur.

 

Dini devletler- tek bir dinin ya da mezhebin hakim ve ustunlugu soz konusudur.

 

Uniter devletler- devletin tek bir dini mezxebi ya da etnik kokeni hakim ve ustun olarak yoktur. Ulke ve toplum bunyesindeki digger dini ya da milli farklarin da devlet korumasini ve guvencesini yasam hakkini saglar.

 

Uniter devletler, federative, birlesik ve birlik de olabilir. Ozgur birey devleti de. Bu tip uniter devletlerde, devlet bireyi icin vardir. digger politik devletlerde ise, vatandasdevleti icin vardir.

 

Simdi bir senaryo hazirlayalim.

 

Bu senaryoyu da ulkemizin ve toplumumuzun farkli etik degerlerinden verelim.

 

Elimizde, turk, kurd, sunni, alevi ve bunlarin disinda kalan (mesela ermeni hristiyan), sinif temelli (isci sinifi), dini ve milli kokeni olmayan (mesela ateist ve enternasyonel) bir toplum var.

 

Yalniz burada verilen etik farklar, belirgin ve one cikan hakim ve ust farklardir.

 

Politik olarak, politik gucu; tek birine versek- otokrasi, bir gruba versek oligarsi, olacak.

 

Demokrasiyi one cikaralim ve parlementokuralim.

 

Burada birisi nicel cogunlugu secse- devlet onun devleti olacak yani totoliter ve bu otokrasiye donusebilir.

 

Demek ki bu degerleri bir arada yasatabilmek icin, OLAYA NICELIKSEL DEGIL; NITELIKSEL BAKMAK DURUMUNDAYIZ.

 

Yani her bir degeri ESIT VE ANTIAYRIMCI TEMSIL EDEN BIR PARLEMENTO.

 

DEVLETIN DE OZGUR BIREY DEVLETI OLMASI

 

POLITIK GUCUN TOPLUMUN HER BIR FARKLI HALKININ VE ETIK DEGERININ ESIT VE ANTIAYRIMCI OLARAK ELINDE OLMASI

 

HIC BIR ZAMAN POLITIK GUCU KENDISINI TEMSIL EDENLERE VERMEMESI

 

Kisaca sadece HALKIN NICELIK OLARAK SECMISLERININ IDARESI VE IRADESI DEGIL; HALKIN KENDISININ IDARESI VE FARKLI DEGERLERININ ESIT VE ANTIAYRIMCI ADIL IRADESI.

 

Iste bu da tum bu degerlerden insanlik ve insan olma Adina zihinsel ve davranissal olarak arinmis ve arinmayanlarin da her turlu hak ve ozgurlugunu vermis ve herhangibir degerin herhangibir degeri ihlal etmesini, mudahele etmesini ve de ustunluk ve hakimiyet kurmasini hukuk olarak onlemis tum degerleri kendi farklarinda hep beraber adil, esit ve antiayrimci vererek olusturmus bir irade.

 

Yukaridaki Afrikali amerikan ornegi yerine, eger bu ulkemizde bilinmeyen model gecerli olsa; alttan direnis ile gelen ve toplumsal nitelige ulasan kurd ve alevi nufusun anayasal hak ve ozgurluklerine kavusmasini ornek verebiliriz..

 

Bu politik olmayan, ozgur birey devletinde ya da milliyetcilik (milli kokensel deger farki) bilincine sahip; uniter devletlerde mumkundur.

 

Evrensel-Insan - Yapilandirmaci Epistemoloji/Qua Felsefesi/Bilissel Bilim/Serbest Dusunurluk/Devrimci Sorgulama/Numenal Devrim - Evrensel-Insan Zihniyeti

1 Yorum


Önerilen Yorumlar

Halkın iradesi diye bir şey diyorlar ama ben inanmıyorum. İnsanlar uyandığından itibaren manüpüle ediliyorlar ve halk bir süre sonra düşünme yetisi kaybediyor. Toplumun verdiği kararların hepsi doğru değildir, kişiler manüpüleden ayrıştırılmalı ki verdiği kararlar bireylerin gerçek kararları olsun. 

Yoruma sekme
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.